fredag 30 augusti 2013

Äpple-smulpaj.


när Vera låg och åt så hörde jag hur regnet öste ner utanför fönstret. Då blev jag jätte sugen på att baka och låta doften av nybakat ta över huset, dricka te och mura in oss i gosiga filtar, tända alla husets ljus och mysa. Så det är precis vad jag började med. Vera låg hos morfar en stund och mös efter maten då tog jag på mig jackan och gick ut och plockade äpplen i regnet. När jag kom in fick Vera ligga på gosefilt på golvet, hon njöt och tittade harmoniskt runt. Jag stekte äpplen med smör, råsocker, kanel och sirap, gjorde smuldeg och satte in pajen i ugnen, medans doften spred sig så gosade Vera och jag i soffan, hon älskar verkligen att ligga nära, och vad är bättre än att ha sitt älskade barn nära? Efter en stund somnade hon, och pajen blev klar. Så till kvällen tänder vi husets alla ljus, kokar te, burrar in oss i mysfiltar och njuter nygjord äppelpaj.

Nu ska jag göra lite uppföljning innan Vera vaknar. Och vet ni? Idag kom jag i ett par jeans jag inte ens kom i innan graviditeten. Så häääääääärligt! Så nu fortsätter vi så. Men fredagar, ja då får man unna sig något gott!

Kärlek till er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar